Financiën

Zoals iedereen, willen we de kinderen zo veel mogelijk een onvergetelijke jeugd bezorgen. Daarom staan wij met plezier elke week paraat voor de kids. We weten echter dat de scouts een serieuze hap uit het gezinsbudget kan wegnemen. Denk maar aan de jaarlijkse kampen, weekend, schaatsvergaderingen, …. Desondanks vinden wij als scouts dat iedereen de kans moet hebben om mee te komen spelen en ravotten met vriendjes. Wijzelf doen ons best om de kosten laag te houden, maar daarnaast zijn er ook verschillende hulpmiddelen voor wie dit nodig heeft van onder meer Scouts en Gidsen Vlaanderen, de gemeente en de mutualiteiten om de scouts goedkoper te maken. Doordat het niet altijd duidelijk is welke steun er is en waar je die juist kunt vinden sommen we ze hier nog eens. Indien er daarna nog steeds vragen zijn kan je altijd contact opnemen met onze vertrouwenspersoon Bram (BramD@scoutsmeerdaal.be) .

Eigen initiatieven

Aan het begin van het jaar verkopen wij naast de gewone kledij ook tweedehandskledij aan een lagere prijs. Dit kan zeker nuttig zijn bij de lagere takken aangezien de kinderen dan nog enorm veel groeien en hun kleren snel te klein zijn. Ook voor andere spullen voor kamp, zoals een slaapzak of matje, kan je steeds vragen of wij er nog hebben liggen. Doorheen de jaren hebben wij namelijk veel materiaal verzameld en daarnaast kunnen wij ook steeds voor u rond horen. Er kan ook altijd op individuele basis met de aansprekingspersoon besproken worden welke opties nog mogelijk zijn.

Mutualiteiten

Veel mutualiteiten betalen een deel van het lidgeld en/of een deel van de prijs van het kamp terug. De exacte bedragen verschillen per mutualiteit. Als je daarvan gebruik wil maken dien je in de meeste gevallen een bestand te downloaden op de site van je mutualiteit. Dat bezorg je vervolgens aan de leiding van de tak van je kind. Zij zullen dan de rest invullen en het ondertekenen. Daarbij is het voor ons het gemakkelijkste als jullie die bladen afdrukken en zoveel mogelijk ingevuld aan de leiding bezorgen. Je kan het ook altijd naar de leiding van tak of de groepsleiding mailen met een grotendeels ingevuld document.

Om je alvast op weg te helpen in de zoektocht naar de juiste documenten staan er hier alvast enkele links waar je voor enkele van de meest gebruikte mutualiteiten de juiste informatie vindt:

Scouting op maat

Ook Scouts en Gidsen Vlaanderen biedt verschillende opties aan om de kosten te verlagen. De belangrijkste daarvan is het verminderd lidgeld. Als je gebruik maakt van het verminderd lidgeld kan je ook een korting krijgen op het scoutsuniform in de Hopper en eveneens een verminderde prijs krijgen voor weekends en andere activiteiten. Bij de hopper geef je de naam van je kind door en dan komt de korting automatisch. Indien je daar gebruik van wilt maken spreek je onze aansprekingspersoon aan of mail je kan ook naar die persoon mailen. Voor alle informatie omtrent scouting op maat kan je ook altijd terecht op hun site: https://www.scoutsengidsenvlaanderen.be/ouders/praktisch/lidgeld/scouting-op-maat

Fiscaal attest

Verder voorziet ook de overheid steunmaatregelen voor kinderopvang. Daar komt ieder kind tot op de dag van zijn 14de jaar voor in aanmerking. Kosten voor onder meer jeugdwerk en de sportsector kunnen daardoor terug betaald worden via een belastingvermindering. Om dat te verkrijgen dien je het fiscaal attest ingevuld door de leiding in te dienen met je belastingaangifte. Vanaf 2022 zijn wij als scouts door de overheid verplicht iedereen van dit attest te voorzien. Daarom zal er elk jaar rond februari een mail uitgezonden worden met daarin al het nodige. Indien die mail toch vertraging opgelopen heeft of je het attest al vroeger wil, kan je er steeds voor mailen. Voor meer informatie: www.vlaanderen.be/cjm/nl/jeugd/andere-diensten/belastingvermindering-voor-kinderopvang.